- مهدي طرفي منيشدي /شهر بستان/البسیتین - https://www.mahdi-torfi.ir -

معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: تاکنون ۲۰ رأس آهو در منطقه میشداغ با سقوط در کانال پای پل غرب کرخه جان داده‌اند.

اهواز - معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: تاکنون ۲۰ رأس آهو در منطقه میشداغ با سقوط در کانال پای پل غرب کرخه جان داده‌اند.

عادل مولا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:‌ یک کانال پای پل برای آبیاری زه کشی زمین‌های غرب کرخه وجود دارد که پروژه این کانال به دلیل کمبود آب مسکوت مانده بود. در اجرای طرح انتقال آب غدیر، ایستگاه‌های پمپاژ راه‌اندازی شده و آب را در این کانال رهاسازی کردند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که کانال فوق هیچ مجوزی ندارد.

وی افزود: سازه کانال شرایط بسیار بد و نامناسبی دارد به‌گونه‌ای که ابتدا کم شیب بوده و سپس شیب آن به‌شدت تند می‌شود. هر جانداری که در این کانال بیفتد قطعا جان خود را از دست خواهد داد.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان تصریح کرد: در شرایط کم‌آبی حاکم بر استان خوزستان، تنها منبع آبی این‌گونه از آهوها همین کانال است. در سال گذشته ۱۶ رأس آهو و در سال جاری نیز تاکنون چهار رأس آهو از همین‌گونه که برای نوشیدن آب به این کانال رفته‌اند، درون کانال افتاده و خفه‌شده‌اند.

مولا بیان کرد: متأسفانه طی یک سال اخیر، جلسات متعددی را با آب و برق خوزستان به‌منظور رفع مشکل سازه‌ای این کانال تشکیل دادیم که هیچ‌کدام هم به نتیجه قابل قبولی منتهی نشد. آب و برق خوزستان تنها جواب‌های سر بالا از جمله اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها داده ولی در عمل تاکنون هیچ کاری برای رفع این مشکل انجام نداده است.

وی عنوان کرد: محیط‌زیست از سال گذشته تاکنون شاهد تلف شدن این آهوها بوده و باوجود تذکرات پیاپی به آب و برق خوزستان هیچ نتیجه‌ای نگرفته است. به سازمان آب و برق پیشنهاد دادیم که یا دیوارهای کانال را ایمن‌سازی کند یا اجازه برداشت آب از کانال و رهاسازی آن در نزدیکی کانال برای تأمین آب آهوها به ما بدهد.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در پایان گفت: متأسفانه آب و برق هیچ‌کدام از پیشنهاد‌های ما را اجرایی نکرده و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند از طریق مراجع قضایی پیگیری کرده و برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از اداره کل حفاظت از محیط‌زیست خوزستان، کانال موسوم به پای پل در منطقه حفاظت‌شده میشداغ اصلی‌ترین کانال انتقال آب از سد تنظیمی کرخه از دهه ۸۰ توسط سازمان آب و برق احداث‌شده است.

این کانال علاوه بر جدایی دو زیستگاه آهو، باعث شده به دلیل کمبود شدید منابع آبی و خشک شدن چشمه‌های طبیعی آن محدوده، حیات‌وحش را مجبور به تلاش برای نوشیدن آب از کانال کرده که به دلیل ساختار خاص دیواره کانال، به درون آن سقوط کرده و محکوم به تلف شدن و یا گرفتاری در دام شکارچیان هستند.

این موضوع تا آنجا پیش رفته که از زمان آبگیری کانال تاکنون چندین رأس آهو در کانال افتاده و تلف‌شده است این درحالی است که این‌گونه درخطر انقراض خاص همین منطقه بوده در هیچ جای استان دیده نمی‌شود و جمعیت بسیار کمی دارد.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در سال‌های اخیر بارها با سازمان آب و برق خوزستان مکاتبه داشته و تشکیل جلسه داده است و ضمن هشدار به لزوم اقدامات پیشگیرانه طرح‌هایی برای جلوگیری از سقوط آهو در کانال ارائه داده و از آن سازمان درخواست اقدامات پیشگیرانه کرده است ولی تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است. از جمله پیشنهاد‌هایی که اداره کل محیط‌زیست طی نامه‌های مکرر به آن سازمان ارسال کرده می‌توان به طرح ایمن‌سازی و ایجاد موانع فیزیکی در امتداد کانال است.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

www.mahdi-torfi.ir [1]

[2] [3]